top of page
  • תמונת הסופר/תGilli Parann

מורה נבוכים: מה זה פוליסת חיסכון?

עודכן: 11 באפר׳ 2022

במאמר קודם בבלוג, למדנו על קופת הגמל להשקעה, הטרנד הלוהט של עולם ההשקעות האלטרנטיביות בשנים האחרונות.

היום נדבר על מוצר ותיק יותר על המדף בסופרמרקט של עולם הפיננסים, "פוליסת חיסכון". בטח נתקלתם פעם בשמות השונים "בסט אינווסט", "יתרון פיננסי", "הפניקס ובלאקרוק", "הראל מגוון" ועוד. אז כל אלו הן פוליסות חיסכון

אז למי זה עדיף? מתי כדאי להשקיע שם ולא בגמל להשקעה? מדובר בחיסכון שלא מציע הטבות מס כמו בגמל להשקעה ולא ניתן לנייד בין חברות אבל נותן יתרונות אחרים ומתאים למקרים ספציפיים, בעיקר כשיש הון גדול בצד.

לכן, חשוב להבין לעומק מה מתאים לכל אחת ואחד לפני שבוחרים כלי השקעה.






נעים מאד, פוליסת חיסכון


אז בדומה לחסכון בקופת הגמל להשקעה, גם כאן המטרה פשוטה: את או אתה בעלי הון עצמי שנשחק בעובר ושב? הכסף מאבד מערכו כל שנה בגלל האינפלציה ונמאס לך כבר מהמשחקים של הבנק עם פיקדונות בשמות של תפוזים וירקות, שלא באמת נותנים תשואה משמעותית כלשהי? בואו תבצעו העברה לחיסכון שינוהל על ידי חברת הביטוח, ניתן לבחור בהוראת קבע חודשית, או סכום חד פעמי, או שניהם ביחד.



מתי נעדיף לבצע העברה למוצר כזה ולא לגמל להשקעה?


יש שתי סיבות נפוצות. ראשית, כאשר יש לנו סכום הוני משמעותי שעבר את תקרת ההפקדה השנתית בגמל להשקעה (תזכורת, מותר להפקיד לכל אחד עד 70,000 ₪ צמודים למדד בכל שנה). מי שיש לו 300,000 ₪ בפק"מ למשל, לא אמור להפקיד בסבבים כל שנה לחיסכון להשקעה ויחפש פיתרון להפקדה חד פעמית. חוסכים אחרים יעדיפו להשקיע שם לעומת גמל להשקעה דווקא בגלל פיזור רחב וגיוון גדול יותר של מסלולי השקעה (למשל: בפוליסות חיסכון קיימים מסלולים שמנוהלים על ידי "בלאקרוק" או צמודים למדד הנאסד"ק מה שלא קיים נכון לעכשיו במסלולי הגמל להשקעה), ויש גם פוליסת חיסכון של חברת ביטוח "הכשרה" דרכה ניתן להשקיע בו זמנית במגוון בתי השקעות, מבלי שיווצר אירוע מס, למשל (מה שכביכול יכול לפצות על המגבלה של המוצר במסגרתה לא ניתן לנייד את המוצר בין חברות הביטוח מלכתחילה)


יתרון נוסף: פדיון רעיוני (למי שנולד ב-1948 ולפני)


הטבת מס משמעותית לפי סעיף 125 ד', היא הפדיון הרעיוני – החזר מס שמתאים ליחיד או בני זוג שנולדו באותם השנים כאמור, בפעולה פשוטה יחסית – "משיכה מדומה" וזאת בתנאי כמובן שהיו רווחים באותה שנה ולא נמשכו כספים כלשהם מהפוליסה.

באותה פעולה מדומה של משיכה והפקדה חוזרת של הכספים לאותה הפוליסה, נוצר אירוע מס ממנו מקבל החוסך החזר.


מה החסרונות לעומת גמל להשקעה?


בניגוד לגמל להשקעה, בפוליסת חיסכון אין אפשרות לבצע המרה של הכסף לקצבה פטורה ממס בגיל הפרישה – הסכום תמיד נשאר הוני.

כמו כן, גם אין אפשרות לבצע ניוד (העברה של הכסף) בין חברות הביטוח. אם החלטנו למשל להעביר את החיסכון מחברה א' ל-ב' נצטרך לבצע משיכה של הכספים לחשבון הבנק, לשלם על כך מס רווח הון, ואז לפתוח מההתחלה תכנית בחברה השנייה. לא תמיד זה כדאי. לכן פה, הבחירה הראשונית בחברה יותר חשובה וקריטית לעומת הגמל להשקעה, שאותו תמיד ניתן לשנות.

חשוב לציין גם שבלא מעט מקרים, אפילו רובם, דמי הניהול שיגבו בפוליסת החיסכון יהיו גבוהים יותר מקופת הגמל להשקעה (תלוי בסכומי הכסף המופקדים גם). ההבדל יכול להיות זניח עד משמעותי, ככל שתפקידו יותר, חברת הביטוח תתגמש עם העלות.


ומה לגבי הלוואות?


כמובן שניתן לבצע גם הלוואה על חשבון הכספים בפוליסות. התנאים משתנים מעת לעת ומפורסמים על ידי חברות הביטוח, חשוב לציין שאינם זהים בין כל הגופים. יש אפשרות ל"גרייס", "הלוואת בלון", ועוד. יש גם חברות שמציעות הלוואה צמודה למדד – פחות מומלץ (גם אם מראש לא מתכננים לקחת הלוואה, לא כדאי לבחור בחברה שמציעה רק אפשרות כזו). הריביות גם הן משתנות, אך לרוב הן זולות יותר בהרבה ממה שמוצע על ידי הבנקים וחברות האשראי.

בשורה התחתונה, המוצר כנראה מתאים למי שלא מעוניין להשקיע בבורסה באופן ישיר ויש לו סכום גבוה בצד והוא מחפש להשקיע אותו, ולא לטווח קצר (נכון לגבי כל השקעה, אגב). עם זאת צריך לקחת בחשבון את החסרונות המבניים שלו, דמי הניהול, חוסר הגמישות לנייד בין החברות, ולעשות את השיקול הנכון היכן להשקיע.

102 צפיות0 תגובות
bottom of page