top of page
  • תמונת הסופר/תGilli Parann

כל מה שרציתם לדעת על תיקון 190 (למי הוא מתאים, הטבות מס ויתרונות)


מהו תיקון 190?

תיקון 190 הוא הטבת מס שמטרתה לאפשר לחוסכים מגיל 60 ומעלה למשוך כספים בתשלום מס מופחת. הרעיון הוא לחסוך כספים וליהנות מתשואות טובות, עלויות מופחתות ומס נמוך. כיום החסכונות בכל אפיקי החיסכון, לרבות חברות הביטוח והבנקים, חייבים בתשלום מס של 25% על הרווח הריאלי. בנוסף, גם הריבית בתוכניות פק"ם היא אפסית. לכן מעדיפים רוב החוסכים להשקיע את הכסף בחסכונות דוגמת קופת גמל.


למי מתאים תיקון 190?

התיקון מתאים לאנשים הנמצאים מעט לפני גיל 60 או מעליו הזכאים לפנסיה מינימלית של 4,498 ₪ (נכון ל-2021. הסכום משתנה וצמוד לשכר הממוצע במשק) שברשותם כספים שניתן להעביר לקופת גמל בבית השקעות/ חברת ביטוח. אלו יהיו זכאים למשוך את הכספים בהטבת המס הזאת. מומלץ שכל מי שחוסך כיום כסף בתיק השקעות, קרנות נאמנות או חסכון אחר בבנק ישקול לעבור לקופת גמל במסגרת התיקון הנ"ל.


כיצד מתקבל הכסף?

את הכספים בקופת גמל לפי תיקון 190 ניתן למשוך בשני אופנים. הראשון הוא כפנסיה חודשית פטורה ממס. השני הוא משיכה בתשלום מס של 15% נומינלי על הרווח שהושג על ההשקעה, לעומת שיעור מס של 25% ריאלי (המס מחושב בניכוי עליית מדד המחירים לצרכן), הנהוג על השקעות בפיקדונות או ניירות ערך בבנק.


מהן הטבות המס של תיקון 190?

דחיית מס על רווחים: בקופת גמל שתיפתח בתיקון 190 המס על הרווחים נדחה למועד המשיכה ולא מתחשב באינפלציה. המשמעות היא שבסביבת אינפלציה נמוכה או אפסית הפער יכול להגיע גם ל-30%-40%, לעומת תיק דומה המנוהל עם מס רווח הון רגיל (דוגמת קרן נאמנות וניירות ערך).

אירוע מס: מעבר בין מסלולי השקעה בקופת גמל אינו נחשב ל"אירוע מס" ולכן אינו חייב בתשלום (שוב, בניגוד לתיקים שמנוהלים ע"י בנק). כך ניתן לעבור בחופשיות בין מסלולים שונים ומגוונים על פי רמת סיכון והעדפת הלקוח.

דחיית מס והפחתת מס: בתיק ניירות ערך בבנק חייבת כל פעולת מכירה במס רווח הון מידי בסך 25% ריאלי (כלומר: הרווח הריאלי מחושב בניכוי העלייה במדד המחירים לצרכן). מס זה יחול גם בכל אירוע של משיכת כספים. לעומת זאת, בקופת גמל במסגרת תיקון 190 המס על הרווחים נדחה למועד המשיכה ויסתכם ב-15% בלבד על הרווח הנומינלי (כלומר: ללא התחשבות באינפלציה). המשמעות היא שכל עוד אנו פועלים בסביבת אינפלציה שלילית/אפסית, נשלם מס מופחת באופן משמעותי במסגרת תיקון 190. ההבדלים עשויים להגיע עד ל-40% על אותן השקעות ממש, אילו היו מתנהלות במסגרת השקעתית אחרת: קרן נאמנות, תיק ניירות ערך מנוהל וכו'. בנוסף, כל התקופה הכסף 'עבד' עבור החוסך ללא תשלום מס כלשהו על מכירת ניירות ערך, לרבות העברה בין מסלולי השקעה.


מהם היתרונות הנוספים של תיקון 190?

תיקון 190 טומן בחובו מסלול ירושה פטור ממס או פטור באופן חלקי, זאת בהתאם לגיל בו הלך החוסך לעולמו. כמו כן, ניתן לראות הבדלים משמעותיים בשנים האחרונות בין תוצאות בתי ההשקעות בענף הגמל לעומת חסכונות דומים המנוהלים על ידי בנקים.

עוד משמעותית היא האפשרות למשיכה הונית ניתנת באופן חלקי או מלא בכל שלב (הקופה נזילה לאחר גיל 60, למעט סכום הפקדה של קצבה מזכה, העומד נכון להיום על 34,452 ₪. כלומר: אם נפקיד 500,000 ₪ - הנזילות תחול על 465,548 ₪ מגיל 60).

מהם היתרונות של ניהול כספים בקופת גמל לעומת בנק?

מעבר להטבות המס שפורטו לעיל, בחברת ביטוח/בית השקעות שמנהל את הכספים יש אפשרות עצומה לגיוון: מסלולי מניות, אג"ח, מסלולים עם סיכון בינוני ועוד. מדובר בפיזור נכסים עצום (נדל"ן בחו"ל ובארץ, חברות ענק יציבות) אותו קובעים מנהלי ההשקעות של החברה באופן הרציני והמקצועי ביותר, ע"פ כללי רשות שוק ההון. כיום ניתן לבצע תיקון 190 בכל חברת ביטוח או בית השקעות שמשווק קופות גמל.

בנוסף זוכה החוסך בירידה משמעותית בעלויות: כשמנהלים תיקים דרך הבנק יכולה העלות השנתית להגיע לדמי ניהול של עד ל-2% בשנה. בקופת גמל יש דמי ניהול שנתיים ועלות הוצאות ניהול שנתיות המתפרסמים באופן שקוף בכל דו"ח שנתי של החברה. ניתן לעקוב באופן קבוע אחרי הביצועים והתשואות דרך האתר הממשלתי גמל נט ודרך האתר או האפליקציה של החברה באזור המידע האישי.

95 צפיות0 תגובות
bottom of page